Digitale startups fyrer op under løven (DANISH)

LinkedInFacebookTwitterEmail
Når det nye LEO Innovation Lab skal skabe løsninger til mennesker med psoriasis, skal brændstoffet komme fra startup-miljøet – blandt andet gennem partnerskaber og en række opkøb, hvoraf det første, den danske app Eat Better, er på plads.

LEO Pharmas nye satsning LEO Innovation Lab har opkøbt den danske app Eat Better. Opkøbet er første skridt på en rejse, hvor LEO Innovation Lab med en halv milliard kroner på lommen sammen med en lang række partnere i start-up og innovationsmiljøet vil skabe løsninger til mennesker med psoriasis.

Eat Better er skabt af de to digitale iværksættere Søren Viuff og Søren Bramer. Inspirationen til appen er hentet i Søren Viuffs egen oplevelse efter at være blevet diagnosticeret med en hudsygdom. Kostråd og vejledning fra en diætist på Gentofte Hospital førte til mærkbar bedring, og derefter besluttede han at skabe en app, der kunne give samme hjælp til andre.

Den software-løsning, de to venner havde skabt, viste sig at være interessant for LEO Innovation Lab, som kiggede på at lave en lignende løsning, nemlig appen Treat, rettet mod mennesker med psoriasis.
”Med opkøbet af Eat Better har vi både fået en software, vi havde brug for til at skabe gode tilbud til mennesker med psoriasis. Samtidig kan vi med den form for samarbejde tiltrække en type profiler, som ellers ikke har deres gang i corporate-verdenen,” siger Kristian Hart-Hansen, CEO i LEO Innovation Lab.

Samarbejder åbner døre

For de to iværksættere Søren Viuff og Søren Bramer, giver samarbejdet med en stor organisation som LEO Pharma også mange muligheder:
“LEO Innovation Lab kan teste og lancere ting på en meget større skala, end vi kunne,” siger den ene af Eat Betters to grundlæggere Søren Viuff. ”For os har det betydet, at vi kommer ud til mange flere mennesker. Det er fedt at få mulighed for at se noget, man virkelig har arbejdet for og tror på komme ud til mange flere mennesker.”

Han suppleres af sin tidligere kompagnon og nuværende kollega Søren Bramer: “Vi stod over for at skulle skaffe investorer og bruge mange ressourcer på at drive trafik ind på vores app, hvis den virkelig skulle komme til at flytte noget, og det ville være et kæmpe projekt,” siger han. “LEO Innovation Lab har nogle ressourcer og et netværk, vi slet ikke havde selv.”

Store talenter i startup-miljøet

Udover opkøbet af Eat Better vil LEO Innovation Lab både rekruttere folk med startup-erfaring samt investere i og give grants til startups i en række lande for et to-cifret millionbeløb årligt.

”Vi vil gerne tiltrække dygtige mennesker fra startup-miljøet, der måske er interesserede i at få et netværk og nogle erfaringer fra en anden branche, end de er vant til – og vi har det fint med, at folk kun bliver i 12-18 måneder for derefter måske at ville starte deres egen virksomhed,” siger Kristian Hart-Hansen, og fortsætter: “LEO Pharma har lavet medicin i mange år og er rigtig gode til det – nu vil LEO Innovation Lab hjælpe mennesker med psoriasis på en masse områder, der ikke nødvendigvis har noget med medicin at gøre. Det kræver, at vi bringer nogle andre profiler på banen, end man traditionelt ser i medicinalindustrien.”

Ifølge superiværksætteren Tommy Ahlers, der er bestyrelsesmedlem i LEO Innovation Lab, er dét at trække på kompetencer fra startup-miljøet det helt rigtige, når store virksomheder vil arbejde med innovation: ”Iværksætteri er ikke noget, der er forbeholdt-23 årige i en garage – store virksomheder kan også få meget ud af at arbejde med entreprenørskab. De gør det bare sjældent, og det betyder, at de misser et stort potentiale for vækst,” siger han.

Fakta om LEO Innovation Lab
  • Selvstændigt innovationscenter med egen bestyrelse og en kapital på en halv milliard kr.
  • Udvikler ikke medicin, men en række andre løsninger, der kan gøre livet bedre for mennesker med psoriasis
  • Egen bestyrelse bestående af blandt andre superiværksætterne Tommy Ahlers og Jakob Jønck
  • Realiserer projekter i samarbejde med iværksættere
  • Arbejder med projekter, der skal tage 100 dage fra ide til betatest
  • Navigerer efter failing-forward strategi
  • Ingen profitkrav
  • Etableret af LEO Pharma som et led i en langsigtet strategisk beslutning om at sætte mennesket i centrum.

RECENT PRESSRELEASES